Cílem experimentu je reprodukce výzkumu prezentovaného v (draftu) článku G. Gunter et al., “Are commercially implemented adaptive cruise control systems string stable?,” arXiv:1905.02108 [cs], Květen 2019, který je dostupný na https://arxiv.org/pdf/1905.02108.pdf. V článku popisují experimenty prokazující, že na (americkém) trhu dostupná auta vybavená adaptivními tempomaty (angl. adaptive cruise control, ACC) vykazují tzv. řetězovou (angl. string) nestabilitu, tedy že při vytvoření konvoje 8 aut (první bez adaptivního tempomatu plus sedm následujících s adaptivním tempomatem) se rušení vytvořené zrychlováním či bržděním prvního auta při prostupu konvojem zesiluje. Podobné experimenty byly popsány i v několika dalších článcích jiných autorů. Budeme schopni pozorovat stejné problémy nebo naopak prokážeme, že takový problém s námi použitými vozy neexistuje?
V současné době není rozšíření adaptivních tempomatů velké, a tak uvažovaný scénář, který budeme v experimentu realizovat, tedy jízda přibližně deseti aut za sebou, je na českých dálnicích velmi nepravděpodobný. Nicméně, to se může v blízké budoucnosti změnit. Jste sami zvědavi, co máme očekávat až bude mít adaptivní tempomat skoro každý? Připojte se k nám ve stylu občanské vědy (angl. citizen science). EDIT: registrace aktivních účastníků experimentu již byla uzavřena.
Datum a čas experimentu: pátek 6. prosince 2019, od 10:00 do 15:00
Místo konání experimentu: Veřejné mezinárodní letiště Mnichovo Hradiště, [odkaz na mapy.cz]
Cílíme na experiment s nejméně 8 (steně jako v odkazovaném článku) a maximálně 15 vozy. Z nich první nepotřebuje adaptivní tempomat, protože samo určuje rychlost.
Registrace na experiment již byla uzavřena.